کد خبر : 55938
تاریخ : 1401/3/8
گروه خبری : جامعه

فرماندار همدان:

دستگاه‌های اجرایی برای اختصاص امکانات به جوانان خساست نکنند

محمدعلی محمدی روز گذشته در جلسه سامان‌دهی امور جوانان همدان که در فرمانداری همدان برگزار شد، بیان کرد: چگونگی گذراندن اوقات فراغت جوانان یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها و مسئولین باید باشد.

وی عنوان کرد: همه ارگان‌ها باید برای اوقات فراغت سالم جوانان کنار هم بیایند و برنامه‌های مد نظرشان را یک‌کاسه کنند تا نتیجه مطلوبی به‌دست بیاورند.

فرماندار همدان گفت: مسئولین باید بدانند با کار جزیره‌ای در انجام برنامه‌ها و خساست در استفاده از اموال و اماکن تفریحی، کار را به جایی نمی‌رسانند.

وی بیان کرد: محوریت جلسه درخصوص اوقات فراغت جوانان و ارتباطات آنان با خانواده، حمایت خانواده از جوانان و کنترل جمعیت است.

محمدی با اشاره به موضوع خانواده و جمعیت، گفت: هرم سنی درحال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار نیست که به همین دلیل دولت برنامه‌ها و مشوق‌هایی را تعیین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اعطای وام 200 میلیون تومانی به زوجین جوان زیر 25 سال با ضمانت‌های آسان، افزایش هفت‌ونیم برابری حق عائله‌مندی در مدت پنج سال و تأمین بودجه ساخت خوابگاه‌های متأهلین در مراکز آموزشی، از برنامه‌های ابلاغی دولت است.

فرماندار همدان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: لازم است متولیان کار با همکاری مجموعه تربیت بدنی و امور جوانان و دانشگاه علوم پزشکی موضوعات را در قالب بنر و پوستر در اختیار خانواده‌ها قرار دهند.

وی با بیان اینکه سریعاً با فرهنگ‌سازی مناسب از مرز تهدید باید دور شویم، ابراز کرد: با برنامه مدون مناسب هرچه سریع‌تر جمعیت باید کنترل شود تا از پیر شدن جامعه جلوگیری کنیم.

محمدی خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون تومان به سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخت شده است که با توجه به بحث جوانان، مسئولین باید اقدامات لازم را جهت شناسایی و برنامه‌ریزی صحیح انجام دهند.

فرماندار همدان بیان کرد: در این جلسه مصوب می‌شود تمامی مراکز دولتی برای بحث اوقات فراغت جوانان باید قابل استفاده باشند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش‌وپرورش ناحیه دو همدان نیز گفت: کلاس‌های آموزشی و اوقات فراغت طی سال‌های گذشته به‌صورت سنتی برگزار می‌شد، اما به‌دلیل تنوع‌خواهی دانش‌آموزان، باید کلاس‌هایی که بیشتر در خارج از محیط آموزش‌وپرورش است، برگزار شود و برنامه‌های فرهنگی در اردوگاه‌های سطح شهر را فعال کنیم.

احمد دهقانیان از برگزاری طرح ایران مهارت خبر داد و افزود: این طرح درحال اجرا است، اما بعضی از مدارس حاضر به برگزاری مدون این برنامه نیستند و گاهی روز‌های پنجشنبه این کلاس‌ها را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش‌وپرورش ناحیه دو همدان ابراز کرد: با استفاده از مدارسی که کامپیوتر‌های تجهیزشده دارند و به جهت ارتباط تنگاتنگ جوانان با فضای مجازی، کلاس‌های تولید محتوا و برنامه‌نویسی کلاس‌ در این زمینه‌ها درنظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از مراکزی که امکانات آموزشی مجهزی دارند، می‌توانیم بهتر دانش‌آموزان را هدایت کرده و با آزمایشگاه‌ها و تجهیزات طراحی و علمی، به سطح علمی دانش‌آموزان بیفزاییم.

دهقانیان با بیان اینکه اگر برنامه‌ها متنوع باشد دانش‌آموزان جذب می‌شوند، گفت: اگر در حد مدرسه و کلاس‌های درسی برنامه‌ها اجرا شود، دانش‌آموزان از این روال خسته شده و برنامه‌ها را رها می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سازمان تربیت بدنی سالن‌های زیر نظر خود را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهد، شاهد تسریع در کار‌ها خواهیم بود.

روح‌الله بابایی، معاون پرورشی ناحیه یک آموزش‌وپرورش همدان نیز درخصوص برنامه‌های اجرایی گفت: کلاس‌های تابستانی مختلفی برای دانش‌آموزان تدارک دیده شده است، اما متأسفانه به‌دلیل بخشنامه سخت و سنگین و سایتی که در آموزش‌وپرورش درنظر گرفته شده است، مشکلاتی در بحث اردوی دانش‌آموزی وجود دارد که قادر به برگزاری نبودیم و حال با پیگیری‌های مجدانه درصدد برطرف کردن این مشکلات هستیم.

مسئول آموزش فنی و حرفه‌ای همدان نیز ابراز کرد: در بحث اوقات فراغت آموزش‌هایی را به‌صورت تخصصی برای جوانان درنظر گرفتیم.

مجید قاسمی‌جمشید از برنامه‌های مدون تابستانی این مجموعه خبر داد و گفت: کلاس‌های آموزشی تعمیرکار آبگرمکن دیواری و ماشین ابزار درجه دو و سازنده پنجره‌های دوجداره و الگو و برشکار لباس مردانه و نرم‌افزار‌های کامپیوتر برنامه‌های ثابت این مجموعه است.

رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان همدان نیز گفت: برنامه‌هایی از قبیل برگزاری کلاس نقد و بررسی کتاب و تشکیل جلسات شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی در سطح استان همدان پیش‌بینی شده است.

سعید محبیان خاطرنشان کرد: روخوانی و روان‌خوانی قرآن و تکنیک‌های روش مطالعه و داستان‌نویسی و واگذاری سالن‌های کتابخانه‌ها به جشنواره تئاتر کودک، از برنامه‌های اجرایی است.

کارشناس فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان نیز گفت: کلاس‌ها در قالب اردو‌های آموزش شهروندی ویژه مدارس و مساجد و مهد کودک‌ها برنامه‌ریزی شده است.

بهروز صادقی از وجود 12 مربی تخصصی در تمام زمینه‌ها خبر داد و افزود: برگزاری کلاس مهارت‌های زندگی، کنترل پسماند و بازیافت و مادران خانه‌دار برنامه‌ریزی شده است که می‌توان برای مراکز آموزشی مربی اعزام کرد.

مسئول ورزش شهروندی همدان نیز گفت: در سال گذشته برای 17 هزار نفر از شهروندان همدان برنامه ورزشی داشتیم که به‌صورت فستیوال ورزشی در محله‌های مختلف شهر برگزار می‌شد.

پناه‌آبادی خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های ورزشی و سایر ارگان‌ها آماده شود و آن‌ها را در اختیار ما بگذارند، می‌توانیم برنامه‌هایی برای رشته‌های تخصصی گذاشته و اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه برای 40 هزار نفر برنامه تدارک دیده شده، گفت: اجرایی شدن این کار با حمایت و همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری ممکن است.

رئیس خانه جوان همدان نیز با بیان اینکه جوانان را جوانی لازم است، گفت: با ایجاد فضای دوستانه می‌توان روی جوانان تأثیرگذار بود.

امیر غلامی از برگزاری اردوها، انواع کلاس‌های آموزشی، مسابقات و جشنواره‌ها خبر داد و افزود: کلاس نمایشنامه‌خوانی، عکاسی و فضای مجازی از برنامه‌های پیش روی خانه جوان همدان است.

این مقام مسئول گفت: باید به فکر تهیه و تدوین اوقات فراغتی در استان باشیم که صرفه اقتصادی برای جوانان داشته باشد.

وی با بیان اینکه اکثر تفریحات ناسالم از هزینه کمی برخوردار هستند، افزود: جوانان به‌دلیل هزینه‌بر بودن تفریحات سالم مجبور هستند یا خود را با تلفن همراه مشغول کنند و یا به تفریحات ناسالم روی بیاورند که از هزینه‌های کمتری برخوردار است.

غلامی با اشاره به پیروی از یک برنامه اصولی و گروهی، گفت: با همکاری همه‌جانبه و در اختیار قرار دادن امکانات، می‌توانیم برنامه‌های مدون و پُرباری اجرا و از موازی‌کاری جلوگیری کنیم تا راه برای گذراندن اوقات فراغت سالم جوانان هموار شود.

رستمی‌کیا، رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز گفت: فقط چهار سال فرصت داریم به حد تناسب سنی جمعیت برسیم که برای تحقق این امر حداقل هر خانواده باید دو فرزند داشته باشد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/55938