کد خبر : 55783
تاریخ : 1401/3/4
گروه خبری : جامعه

حضور 20 شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده کودهای شیمیایی در همایش ترویجی

روز گذشته همایش آموزشی، ترویجی و معرفی سبد محصولات کودی زیر نظر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در استان همدان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در حاشیه این همایش در گفتگو با خبرنگار سپهرغرب با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: افراد شرکت‌کننده در این همایش از 18 شهر در همدان حضور پیدا کرده‌اند.

غلامرضا تقوی با ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه، گفت: خوشبختانه اطلاع‌رسانی و کار‌های ترویجی خوبی درحال اجرا است؛ چراکه کشاورزان با تعداد محدودی از کود‌ها آشنا بودند که با این همایش ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قوی‌تر شده و باعث می‌شود کشاورزان با انواع کود و ریزمغذی‌ها در بحث تغذیه گیاهی آشنا بشوند.

تقوی با اشاره به مثمر ثمر بودن این آشنایی، ابراز کرد: این مراوده سبب افزایش تولید و راندمان استان می‌شود.

وی با اشاره به بحث نگهداری و حفظ خاک و گیاهان با به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: با استفاده از دانش روز در صنعت و کشاورزی می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم و هزینه کمتری را متقبل شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به شعار سال، گفت: در بحث دانش‌بنیان اتفاقات خوبی در سطح کشور درحال اجرا بوده و همدان هم به‌عنوان یک استان پیشرو در این موضوع است.

وی در پایان با اشاره به لزوم ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: امید است که جوانان در عرصه‌های کشاورزی تشویق شوند و ورود پیدا کنند.

رئیس شرکت بین‌المللی و تولیدی گل گوگرد میثاق که یکی از شرکت‌کنندگان این همایش از استان همدان بود، اذعان کرد: شرکت گل گوگرد از سال 1369 در ملایر فعالیت خود را شروع کرده و بزرگ‌ترین کارخانه گوگرد در آسیا بوده که تنها صادرکننده گوگرد در داخل کشور است.

خسرو قاسمی ابراز کرد: در چند مرحله طرح توسعه داده شده است که اگر سازمان‌های ذی‌ربط همکاری لازم را داشته باشند، کارخانه گسترش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت گل گوگرد امسال نزدیک به 35 قلم محصول جدید تولید کرده است، گفت: همچنین یک پروژه دانش‌بنیان و ثبت اختراع گاززدایی گوگرد دارد که برای نخستین‌بار در کشور انجام شده است.

قاسمی با اشاره به ثمر دادن پروژه مشترک شرکت دانش‌بنیان با شرکت گل گوگرد، ابراز کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه بوعلی‌سینا و شرکت دانش‌بنیان به‌واسطه پیگیری این پروژه عقد قرارداد شده که پس از دو سال کار به‌تازگی به نتیجه رسیده است.

وی درخصوص محصولات شرکت گل گوگرد گفت: گل گوگرد یک محصول صادراتی است؛ محصول روغن سبز نیز یکی دیگر از محصولات شرکت بوده که در خردادماه افتتاح می‌شود.

رئیس شرکت بین‌المللی و تولیدی میثاق نیز خاطرنشان کرد: تقریباً 32 قلم کود با مشارکت شرکت‌های ترک تولید می‌شود.

وی افزود: محصولات به کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان، فیلیپین و چین صادر می‌شود و می‌توان گفت که در داخل کشور بیشترین سفارشات از شهر‌های خارج از استان است.

قاسمی با بیان اینکه تأمین بیشترین سفارشات گوگرد در کشور به‌عهده شرکت گل گوگرد است، گفت: گل گوگرد برای اکثر گیاهان استفاده می‌شود؛ مخصوصاً برای باغ انگور، خشکبار، صنعت صابون‌سازی، داروسازی و صنایع کبریت.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان نیز در این مراسم گفت: در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام گرفته، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مجری طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی با امضای تفاهم‌نامه با بیش از 130 شرکت دانش‌بنیان که بیش از یک‌هزار و 100 محصول استاندارد تولید می‌کنند، گام مهمی در خودکفایی کشور برداشته است.

بهروز الیاسی ابراز کرد: در راستای همین طرح شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با برگزاری همایش آموزشی ترویجی و معرفی سبد کودی، با حضور 20 شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده کودهای شیمیایی از سراسر کشور در تاریخ سوم خردادماه سال جاری در استان، تلاش کرد پُل ارتباطی باشد بین تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.

وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان کودهای شیمیایی با عرضه محصولات تولیدی خود به کشاورزان، باغداران و بهره‌برداران بخش کشاورزی، به افزایش دانش آن‌ها در مصرف بهینه کودهای شیمیایی کمک کنند.

الیاسی هدف از برگزاری این همایش را حمایت از تولیدات دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: با حمایت از تولید، اشتغال‌زایی نیز اتفاق خواهد افتاد و در تحقق شعار سال اقدام جدی رقم خواهد خورد و کشور در مسیر خودکفایی در کودهای کشاورزی قرار خواهد گرفت که امیدواریم به‌زودی این اتفاق بیفتد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با تأمین صدردرصدی کودهای شیمیایی مورد نیاز استان و تأمین و توزیع سالانه حدود 90 هزار تُن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌دار ازته، فسفاته و پتاسه از طریق 80 کارگزار و عامل فروش، کود شیمیایی را در نزدیک‌ترین مکان به کشاورز تحویل می‌دهد، ابراز کرد: هم‌اکنون بیش از 17 هزار تُن انواع کودهای شیمیایی در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان ذخیره شده است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/55783