کد خبر : 55517
تاریخ : 1401/3/1
گروه خبری : زیست بوم

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی:

تنوع زیستی سرمایه‌ای تکرارنشدنی است

70 قله بهترین زیستگاه حیات وحش کشور

سیدمهدی مصطفوی صبح روز گذشته در نشست حفاظت از تنوع زیستی اظهار کرد: سازمان ملل متحد روز 22 می‌(مصادف با اول خردادماه) را با هدف ارتقای آگاهی عموم و افزایش سطح بینش مردم نسبت به تنوع زیستی، ارزش‌های آن و گام‌هایی که می‌توانیم در حفظ آن برداریم، به‌عنوان روز جهانی تنوع زیستی نام‌گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی «ساخت آینده‌ای مشترک برای همه اشکال زندگی» نام‌گذاری شده است، تأکید کرد: تنوع زیستی به‌عنوان ذخیره‌گاه حیات و سرمایه‌ای ارزشمند برای همه نسل‌ها است که حراست و ارتقای آن در کیفیت چرخه زیستی و حیات نقش مهم و کلیدی دارد.

مصطفوی گفت: تنوع زیستی مفهومی است که امروزه در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم مطرح می‌شود و این تنوعی که امروز شاهد آن هستیم، محصول میلیاردها سال تکامل موجودات است که به‌وسیله فرآیندهای طبیعی و البته به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر انسان به‌وجود آمده است؛ بنابراین ما بخش جدایی‌ناپذیر از این تنوع زیستی و به‌طور کامل وابسته به آن هستیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تصریح کرد: تنوع زیستی در اکوسیستم طبیعی به‌عنوان یک عامل پشتیبان و تنظیم‌کننده فرآیندهای طبیعی است؛ به‌طوری که زیست و فعالیت گونه‌ها و شرایط آن‌ها بر کیفیت هوا، مهار فرسایش خاک، کنترل آفات، تکثیر موزون گونه‌های سازگار، ذخیره منابع آبی و ده‌ها فرآیند دیگر اثرگذاری مستقیم دارد.

   تنوع زیستی یک منبع تجدیدناشدنی است

وی با اشاره به این موضوع که تنوع زیستی یک منبع تجدیدناشدنی است که از دست دادن آن غیر قابل جبران خواهد بود، افزود: این ثروت ارزشمند و تاریخی به دلایل متعددی ازجمله تخریب زیستگاه‌ها، افزایش فشار جمعیتی، فعالیت‌های اقتصادی و فناوری و همچنین عوامل اجتماعی و فرهنگی درحال تغییر و از بین رفتن است.

مصطفوی در ادامه گفت: راهبردهای متعددی جهت حفظ تنوع زیستی وجود دارد و یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین این راهبردها ایجاد مناطق تحت حفاظت است که تمام اجزای تنوع زیستی اعم از اجزای شناخته‌شده و ناشناخته را به‌صورت یکپارچه حفظ می‌کند.

   70 قله بهترین زیستگاه حیات وحش کشور

وی با بیان اینکه 70 قله بهترین زیستگاه حیات وحش کشور است، افزود: درحال حاضر 5 و 9 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب هفت منطقه تحت مدیریت زیست‌محیطی به ثبت رسیده است که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند و این درحالی است که متوسط مناطق حفاظت‌شده در ایران 11.2 درصد و میانگین جهانی آن 14 درصد است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی حفظ محیط‌زیست و تنوع زیستی را امری همگانی و مستلزم هم‌افزایی بیشتر مردم و مسئولان اعلام و تأکید کرد: برای حفظ تنوع زیستی در کشور، مشارکت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی درواقع ساکنان همان مناطق هستند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/55517