کد خبر : 55512
تاریخ : 1401/2/31
گروه خبری : استان‌ها

برداشت گل‌ محمدی در شهرستان ملایر 20 درصد افزایش یافت

«سیدمهدی میرباقری» روز پنجشنبه اظهار کرد: درحال حاضر 186 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گل‌ محمدی بوده که نیمی از سطح زیر کشت استان همدان را با 350 هکتار به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از دو کارخانه گلاب‌گیری در سطح استان، یک کارخانه در این شهرستان فعال است که از این میزان تولید گل‌ محمدی، بیش از 500 هزار لیتر گلاب استخراج می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: گل محمدی با توجه به اینکه یک محصول کم‌آب‌بر با سودآوری بالا بوده و اینکه کمتر در معرض آفت بیماری است، کشاورزان ملایر استقبال خوبی از کشت این محصول دارند.

میرباقری با بیان اینکه هر هکتار گل‌ محمدی بین 80 تا 100 میلیون تومان سودآوری دارد، بیان کرد: همچنین روزانه برای 10 نفر در هر هکتار اشتغال ایجاد می‌کند.

به گفته وی برای برداشت گل‌ محمدی از زنان روستایی استفاده و برای هر کیلو بین 40 تا 45 هزار تومان دستمزد درنظر گرفته می‌شود که بسته به کشش بازار و عرضه و تقاضا تغییر می‌کند.

این مقام مسئول زمان برداشت گل محمدی را از نیمه اردیبهشت‌ماه تا نیمه خردادماه به مدت یک ماه عنوان کرد و گفت: در همه بخش‌های تابعه و روستاهای این شهرستان گل‌ محمدی کشت می‌شود و خردمند بیشترین میزان تولید را دارد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه گل‌ محمدی بیشتر در مناطق کوهستانی و خنک‌تر کشت می‌شود، ادامه داد: گل‌ محمدی ازنظر وضعیت خوب خاکی در تمام نقاط این شهرستان کشت می‌شود و بیشترین پراکنش کشت گل‌ محمدی استان همدان مربوط به ملایر است.

میرباقری یادآور شد: از سطح 186 هکتار گل‌ محمدی در ملایر، 6 هکتار آن به‌صورت نهال بوده و میانگین برداشت گل‌ محمدی در این شهرستان بین دو تا سه تُن گل تَر است.

وی بیان کرد: ملایر در تولید و برداشت گل‌ محمدی رتبه نخست استان را دارد و حدود 66 درصد از میزان کشت گل‌ محمدی استان را به خود اختصاص داده است.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/55512