کد خبر : 55461
تاریخ : 1401/2/28
گروه خبری : استان‌ها

استاندار کردستان:

دامنه آموزش‌های مهارتی در کردستان باید افزایش یابد

اسماعیل زارعی‌کوشا دوشنبه شب در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با گرامیداشت ایام سالروز سفر مقام معظم رهبری اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم زمینه استمرار و تداوم برکات سفر معظم در استان را مهیا کنیم.

وی از فرمانداران و ستادهای مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌ها خواست جلسات را به صورت ماهانه برگزار کنند.

استاندار کردستان تأکید کرد: جلسات باید نتیجه و دستور کار مشخص داشته باشند و مبتنی بر تجربیات و عملکرد سنوات قبل برنامه‌ها دیده و طراحی شود تا گرفتار روزمرگی نشویم.

زارعی‌کوشا آموزش را مهم‌ترین موضوع برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود: هرچقدر مقابله کنیم و کشفیات افزایش یابد باز هم باید مقوله آموزش را گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید به این مهم توجه کند چراکه آموزش در دوران نوجوانی در ذهن فرد ماندگار است و به راحتی از ذهن پاک نمی‌شود.

استاندار کردستان اظهار کرد: عدم شفافیت در آموزش‌ها در خصوص معضلات اجتماعی موجب شده تا فرد با آسیب‌ها آشنا نباشد بنابراین بحث آموزش‌های غیرمستقیم باید مدنظر باشد.

زارعی‌کوشا افزود: اگر بخواهیم کسی شغل و کار داشته باشد و دچار اعتیاد نشود باید دامنه آموزش‌های مهارتی و غیررسمی افزایش یابد که اداره‌کل فنی حرفه‌ای باید آموزش و مهارت‌های کاربردی را مدنظر قرار دهد.

وی یادآور شد: بخش دیگر آموزش‌های غیر مستقیم آموزش فرهنگی و قرآنی است و معتقدم زمانی که فرزندان با قرآن انس بگیرند در معرض آسیب نخواهند بود و ارتباط با قرآن و نماز آنها را از آسیب‌ها نجات می‌دهد.

استاندار کردستان اظهار کرد: اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی است و باید با برنامه‌ریزی مدون روی این موضوع کار شود تا شاهد کاهش آسیب‌ها در جامعه باشیم.

زارعی‌کوشا بر ضرورت کمک به اشتغال افراد بهبود یافته تأکید کرد و گفت: باید زمینه ایجاد اشتغال این افراد فراهم و مهارت لازم به آن‌ها آموزش داده شود.

وی خواستار توجه ویژه به بانوان بهبود یافته و بانوان سرپرست خانوار شد و افزود: باید برنامه‌ریزی لازم در این موارد نیز انجام شود تا بتوان قدم‌های مؤثری را در این راستا برداریم.

وی از تخصیص 200 میلیون تومان از سوی استانداری برای تجهیز گرمخانه‌ها خبر داد و گفت: باید شهرداری نیز نسبت به تجهیز این اماکن اقدام کند.

استاندار کردستان در پایان با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرای آن را وظیفه دولت و یک تکلیف عقلی دانست و گفت: در ضرورت اجرای این طرح شکی نیست و با یارانه‌هایی که به مردم داده شده توان خرید دهک‌های پایین جامعه بهبود یافته است.

فرمانده انتظامی کردستان اظهار کرد: با تلاش مأموران انتظامی استان شاهد افزایش 24 درصدی میزان کشفیات مواد مخدر در سال گذشته بودیم.

سردار آزادی افزود: در سال گذشته بیش از هزار و 400 کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف کردیم که بیشترین مواد مکشوفه شامل تریاک، حشیش، گل، کراس و هروئین بوده است.

وی اعلام کرد: در سال گذشته سه هزار و 417 قاچاقچی مواد مخدر اعم از معتاد، توزیع کننده و نگهدارنده دستگیر شدند که 34 نفر آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بیش از 41 درصد دستگیرشدگان توزیع‌کننده تریاک، 12 درصد دستگیرشدگان حامل هروئین، 24 درصد حامل شیشه و هشت درصد نیز توزیع‌کننده حشیش بوده اند.

این مقام انتظامی به رده سنی دستگیر شدگان اشاره کرد و گفت: بیشترین دستگیرشدگان با 44 درصد مربوط به رده سنی 20 تا 35 سال است.

سردار آزادی افزود: 32 درصد دستگیری‌ها را مربوط به رده سنی 35 تا 45 بوده و 14 درصد نیز مربوط به رده سنی 35 تا 45 سال، پنج درصد مربوط به رده سنی 60 سال به بالا و رده سنی 15 تا 20 سال است.

وی اعلام کرد: سال گذشته تعداد هزار و 300 معتاد جمع‌آوری شده که هزار و 50 نفر آن‌ها معتادین متجاهر بوده‌اند.

وی آگاهی‌بخشی به جامعه در زمینه تأثیرات زیان بار مواد مخدر را ضروری برشمرد و خواستار اطلاع رسانی رسانه‌های جمعی استان در این زمینه شد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/55461