کد خبر : 49259
تاریخ : 1400/9/13
گروه خبری : استان‌ها

معلم طبیعت ایران در همدان:

تنها راه نجات نابودی جنگل‌ها مشارکت مردم در احیا و بذرکاری است

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، محمدحسین آریا روز چهارشنبه در سفر یک‌روزه به همدان برای حضور نمادین در پویش مردمی بذرکاری در منطقه جنگل گیان شهرستان نهاوند ابراز کرد: با توجه به پیر و بیمار شدن اغلب درختان، درحال حاضر بذرپاشی تنها راه نجات جنگل‌های کشورمان از نابودی است.

آریا یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی خود را همکاری مسئولان در شناسایی استعدادهای مناطق طبیعی و تلاش در راستای افزایش شمار درختان بومی و غیر بومی با اجرای طرح بذرپاشی متناسب با اقلیم مناطق دانست.

وی با بیان اینکه مناطقی از همدان به‌علت داشتن رطوبت و گونه گون مستعد کاشت بلوط و بادام هستند، اضافه کرد: بی‌توجهی به موضوع بذرکاری می‌تواند آثار زیان‌بار زیادی را برای طبیعت به همراه داشته باشد که دراین‌باره نیازمند فرهنگ‌سازی، همراهی مردم و دوستداران طبیعت هستیم.

چهره ملی برگزیده سال 98 اظهار کرد: وضعیت درختان در کشور مناسب نیست و اغلب آن‌ها ازجمله «بلوط»، «زلزالک» و «بنه»، پیر و بیمار و کوه‌ها از درختان تهی و برهنه شدند؛ بنابراین نیازمند افراد دلسوز برای استعدادیابی و بذرپاشی در مناطق هستیم.

آریا یادآوری کرد: پس از بروز قحطی‌هایی در کشور طی 100 سال گذشته، شمار زیادی از هم‌میهنان جان باختند، اما در استان‌های زاگرس‌نشین نظیر «کهگیلویه و بویراحمر»، «چهارمحال بختیاری»، «ایلام» و «لرستان» به‌علت وجود درختان بلوط هیچگونه مرگ و میر رخ نداد، درحالی که فقیرترین مردم بودند.

وی خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر ناشی از قحطی در استان‌های هم‌جوار زاگرس ازجمله همدان و کرمانشاه به‌علت دسترسی به این مناطق به‌مراتب کمتر بود، بنابراین اهمیت درختان و باغ‌ها تا جایی بود که برخی متقاضی معاوضه اراضی گندم با باغ‌های بلوط بودند.

آریا که به لقب «مرد یک میلیون درختی» معروف است، با بیان اینکه مردم از سرمایه و صندوق ذخیره گذشتگان استفاده کرده و چیزی را جایگزین آن نکردند، گفت: همان‌گونه که ذوب شدن یخ‌های قطب شمال روی کره زمین تأثیرگذار است، نابودی جنگل‌های زاگرس نیز اثرات مخربی در بُعد ملی و بین‌المللی دارد.

وی تأکید کرد: چنانچه مردم نسبت به دانه‌پاشی و بذرکاری اقدامی نکنند، به‌طور حتم در 100 سال آینده اثری از جنگل‌های زاگرس دیده نمی‌شود.

معلم طبیعت ایران گفت: طبیعت به‌مثابه یک بانک قرض‌الحسنه است و همان‌گونه که پرداخت نکردن اقساط می‌تواند برای بانک مشکل ایجاد کند، برداشت بی‌رویه از طبیعت و جایگزین نکردن آن با بذرپاشی مشکل‌آفرین است.

آریا جنگل‌های بلوط را پشتوانه ملی و صندوق ذخیره کشور برشمرد و خواستار پیشگیری از جاده‌سازی در طبیعت، کوه‌ها و مناطق سخت‌گذر شد.

وی همچنین تخریب ساختمان‌های واقع در طبیعت پس از ساخته شدن آن را امری بیهوده دانست و بر فرهنگ‌سازی و پیشگیری از ساخت‌وساز غیر مجاز تأکید کرد.

پویش مردمی بذرکاری احیای جنگل‌های زاگرس هم‌زمان در 11 استان منطقه زاگرس عملیاتی شده که اجرای این طرح در منطقه جنگلی بخش گیان شهرستان نهاوند نیز روز چهارشنبه با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور آغاز شد.

«محمدحسین آریا»، معلم طبیعت ایران برای شرکت در پویش مردمی بذرکاری به دعوت منابع طبیعی استان به همدان سفر کرده است.

استان همدان دارای 45 هزار هکتار جنگل است که بخشی از جنگل‌های زاگرس در منطقه گیان نهاوند قرار دارد.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/49259