کد خبر : 49170
تاریخ : 1400/9/10
گروه خبری : سیاسی

دکتر حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌و‌گوی اختصاصی با سپهرغرب:

‌بزرگ‌ترین آسیب مجلس نداشتن انسجام داخلی و خودرأیی است

عدالت‌محوری در تصویب قوانین از اعمال فشار بر نمایندگان می‌کاهد

دهم آذرماه به مناسبت شهادت سید حسن مدرس به‌عنوان روز مجلس در سال 1316 شورای اسلامی نامگذاری شده و شاید این روز بهترین فرصت باشد تا نمایندگان و مجلس به‌عنوان نهاد حاکمیتی قانون‌گذار مورد ارزیابی قرار گیرند.

اینکه آیا مجلس شورای اسلامی با توجه به ساختار و وظایفی که دارد توانسته برای کلیه نیازهای جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغی، نظامی، اخلاقی و قضائی نقش‌آفرینی کرده و در قانون‌گذاری و نظارت به جایگاهی در تراز انقلاب دست یابد یا خیر؟

در ادامه پاسخ به این سؤال و سؤالات دیگر در این بخش را در گفت‌و‌گوی خبرنگار سپهرغرب با دکتر حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی و دبیر حزب سبز ایران می‌خوانید:

 شور و مشورت حرکت در مسیر مردم‌سالاری دینی است

حسین کنعانی‌مقدم با بیان اینکه یکی از شاخص‌های انقلاب اسلامی، دخیل کردن مردم در حکمرانی بوده و این مسئله در راستای پرهیز از استبداد رأی است. گفت:‌ بر این اساس یکی از مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل مجلس شورای اسلامی و تصو‌یب قوانین بر اساس آیه «وَ اَمرُهُم شورى بَینَهُم» یعنی مبنایی بودن شور و مشورت بوده که ما را به سمت مردم‌سالاری دینی سوق می‌دهد.

 مردم در حکمرانی بیشترین سهم را دارند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم‌سالاری دینی یعنی مردم در حکمرانی بیشترین سهم را دارند و از طریق رأی آنان است که حاکمان و نمایندگان تعیین می‌شوند.

دبیر حزب سبز ایران تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی از لحاظ شأن و جایگاه قانون‌گذاری، نظارت و کنترل بعضی از ساختارهای اجرایی کشور در انجام وظایف خود مسئولیت خاص و ویژه‌ای دارد.

 بدون مجلس یک روز هم نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم

کنعانی‌مقدم ادامه داد: قانون اساسی ما طوری طراحی شده که بدون دولت شاید بتوانیم حیات سیاسی خود را ادامه دهیم اما بدون مجلس یک روز هم نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم و این مسئله واضح قانون اساسی کشور است.

 الآن مجلس در رأس امور نیست!

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های مختلفی که در شکل‌گیری مجلس در ادوار گوناگون داشته‌ایم، اظهار کرد: می‌توان گفت دوره اول مجلس از دوره‌های بی‌نظیری بود که شکل گرفت؛ اگر بخواهیم قضاوتی درباره جایگاه مجلس در حکمرانی و موضع‌گیری‌های این نهاد در تصویب قوانین و چالش‌ها داشته باشیم باید بگویم، اگرچه امام راحل عظیم‌الشأن فرمودند «مجلس در رأس امور است»، اما الآن مجلس در رأس امور نیست!

این فعال و کنشگر سیاسی در ادامه توضیح داد: ‌به این دلیل مجلس در رأس امور نیست که ساختار نظام حاکمیتی ما نظام پارلمانی نبوده و ریاستی است، همین امر باعث می‌شود که دو قوه مقننه و مجریه همیشه در چالش و اصطکاک بوده و به حکمرانی منسجم و یکپارچه خدشه وارد شود. کنعانی‌مقدم متذکر شد: خوشبختانه با توجه به اینکه مجلس فعلی با دولت سیزدهم در یک هماهنگی و هم‌پوشانی قرار گرفته، از این بابت می‌توان گفت به انسجام در حکمرانی نزدیک شده‌ایم.

 تا رسیدن به مجلس انقلابی فاصله داریم

وی اذعان کرد: تلاش مجلس بر این است که در مسیر انقلابی‌گری قرار بگیرد اما تا رسیدن به این هدف و عنوان «مجلس انقلابی» که بتواند با رفتار انقلابی، قانون‌گذاری انقلابی و نظارت انقلابی مشکلات را حل و فصل کند فاصله دارد و باید تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این باشد که در این مسیر توصیه مقام معظم رهبری و انقلابی‌گری مد نظر را محقق کنند.

 بزرگ‌ترین آسیب مجلس را نداشتن انسجام داخلی

این کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی بزرگ‌ترین آسیب مجلس را نداشتن انسجام داخلی دانست و اذعان کرد: شکل‌گیری فراکسیون‌های مستقل و قدرتمند باعث شده دچار خودرأیی و یک‌جانبه‌گرایی در برخی از مسائل شویم که می‌توانند آسیب‌زا شوند.

 عدالت ‌محوری باید در صدر تصمیم ‌گیری‌ ها باشد

کنعانی‌مقدم در پایان سخنان خود اضافه کرد: مجلسی‌ها باید سعی کنند خروجی مجلس خروجی ملی باشد نه منطقه‌ای و بتواند کل کشور را در قوانین و مقررات خودش ببیند؛ همان‌طور که رهبر انقلاب نیز بارها بر عدالت‌محوری تأکید داشته‌اند این اصل مورد توجه قرار گرفته و وضع قوانین بر این اساس باشد، اگر این‌طور باشد می‌توان امیدوار بود که نمایندگان از هرگونه اعمال قدرتی که ممکن است از بیرون مجلس روی آنان وجود داشته باشد پرهیز کنند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/49170