کد خبر : 49160
تاریخ : 1400/9/10
گروه خبری : استان‌ها

اروپایی‌ها استانداردهایی برای خرید کشمش تعیین کرده‌اند؛

بازگرداندن ارز، بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان کشمش ملایر

کاهش 40 درصدی صادرات کشمش در سال جاری

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی شهریورماه سال جاری با اشاره به صادرات 176 هزار تُنی کشمش در سال گذشته با بیش از 230 میلیون دلار ارزآوری عنوان کرده بود از این میزان بیش از 35 هزار تُن از کشمش تولیدی شهرستان ملایر صادر شد و ملایر به‌عنوان شهر جهانی انگور یکی از قطب‌های مهم و اصلی کشور است؛ برومندی این نکته را نیز یادآور شده بود که همدان با 80 هزار هکتار باغ ‌انگور جایگاه ارزشمندی در صادرات و ارزآوری دارد و با تولید 450 هزار تُن انگور در استان همدان بیش از 50 درصد آن مربوط به شهرستان ملایر است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی البته این نکته را نیز متذکر شد که قیمت کشمش مهم‌ترین دغدغه باغداران بوده و با ریل‌گذاری خوب توسط نمایندگان مجلس در شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک، قیمت کشمش از حدود پنج هزار تومان به 16 هزار و 92 هزار تومان در راستای حمایت جدی از باغدار افزایش یافته است.

صادرکنندگان کشمش با مشکلاتی مواجه هستند که این مشکلات وضعیت صادرات این محصول را تحت تأثیر قرار داده است و رفع آن‌ها نیاز به پیگیری‌ها و بررسی این موارد دارد که البته طی سال‌های گذشته نیز بارها مطرح شده است و این بار به‌منظور اطلاع از چگونگی وضعیت صادرات در این بخش و مشکلات موجود با نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و یکی از صادرکنندگان کشمش در ملایر به گفت‌و‌گو نشستیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در سال‌های گذشته طبق یک روال خاص پیش می‌رفتیم، اظهار کرد: بر مبنای آن تجربه، کارخانه‌های مختلفی شکل گرفته و اکنون کشمش را از کشاورز خریداری و بسته‌بندی کرده و به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

هادی بیگ‌نژاد با تأکید بر اینکه طی هفت تا هشت سال گذشته کشورهای اروپایی استانداردهایی را برای خرید کشمش تعیین کردند، گفت: این استانداردها در بحث کیفیت و مدل بسته‌بندی مطرح است.

وی با یادآوری این مهم که بر مبنای آن استانداردهای مجموعه‌ها و کارخانه‌های کشمش ملایر، در حال تغییر مدل بسته‌بندی و وارد کردن دستگاه‌های جدیدتری هستند، بیان کرد: یکی از موارد در بحث استاندارسازی نبود سم آفلاتوکسین است در محصول است که طی بررسی‌ها مشخص شد این امر از مجموعه کشاورزان شروع شده و به کارخانه می‌رسد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: مدل و شیوه انتقال نیز از دیگر استانداردهای تعیین شده است و اخیراً به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید با سبد انتقال داده شود.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه باید سم‌پاشی انگور در یک زمان خاص انجام شود، تصریح کرد: هنوز نتوانسته‌ایم این مطلب را به‌خوبی در ملایر جا بیندازیم که اگر سم‌پاشی درخت در زمان مناسب انجام نشود نتیجه آن بعدها مشخص شده و در آزمایش‌ها صادرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی هماهنگی بین پژوهشکده کشمش و انگور برای برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزان و ارائه زمان درست سم‌پاشی به آن‌ها طی یک سال گذشته را از اقدامات مؤثر در این حوزه دانست و ادامه داد: آموزش بسته‌بندی و انتقال با سبد تا کارخانه بر مبنای شیوه بهداشتی‌تر از دیگر موارد پیگیری شده در شهرستان بوده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به‌روزرسانی دستگاه‌های در حال استفاده و هماهنگی بازدید از کارخانه‌های خوب کشور در این راستا از دیگر اقدامات به‌منظور دستیابی به استانداردها و بهبود صادرات کشمش بوده است.

بیگی‌نژاد با تأکید بر اینکه به‌دنبال بازدیدها و لزوم به‌روزرسانی دستگاه‌ها قرار بر تغییر شیوه بسته‌بندی کارخانه‌هاست، یادآور شد: ضمن این اقدامات رایزنی برای صادرات بهتر کشمش در خارج کشور نیز در حال پیگیری است تا بتوانیم با مشتری‌های بیشتری ارتباط برقرار کرده و بازاریابی بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای تهیه دستگاه‌های به‌روز، صادرکنندگان و فعالان، خود به‌دنبال این موضوع هستند، اظهار کرد: در صورت نیاز به تأمین هزینه، تسهیلاتی نیز به آن‌ها ارائه می‌شود و مشکلی در این خصوص نیست؛ باید کمک کنیم صادرکنندگان بتوانند محصولات را بهتر به فروش برسانند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: صادرکنندگان کشمش مشکلاتی در بحث بازگرداندن ارز صادراتی به سیستم بانکی داشتند و پیشنهاد‌هایی ارائه دادند مقرر شد این موضوع از طریق اتاق بازرگانی پیگیری شود و برای حل این مشکل کمک کنیم.

بیگی‌نژاد بیان کرد: این موضوع در حال پیگیری است که صادرکنندگان بتوانند در مقابل ارزی که دریافت کرده و نمی‌توانند به داخل کشور منتقل کنند، مجموعه بانکی کشور پیشنهادی برای انتقال به آن‌ها داشته باشد و یا اجازه تهاتر کالا داده شود.

مدیرعامل شرکت خشکبار طلایی 555 ملایر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سال گذشته صادرات کشمش خوب بود، اظهار کرد: امسال حدود 40 درصد افت و کاهش صادرات را در این بخش داشته‌ایم.

خسرو حاتمی دلایل افت صادرات کشمش را دو مورد دانست و گفت: 10 درصد علت افت صادرات کم بودن محصول بوده و 30 درصد نیز برگشت ارز حاصل از صادرات بر عهده صادرکننده بوده است.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان کشمش، این محصول را به‌صورت ریالی به عراق، افغانستان و گاهی روسیه ارسال می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع هیچ یک قادر به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نیستیم چراکه در فروش به‌صورت ریالی ریال دریافت می‌کنیم.

این صادرکننده کشمش افزود: حتی اگر زمانی صادرکنندگان کشمش موفق به فروش محصول با دلار شوند در صرافی‌های مرز روسیه و عراق باید تبدیل به ریال شود چراکه به دلیل تحریم‌ها بانکی نداریم که دلاری دریافت کنیم.

حاتمی با تأکید بر اینکه در صادرات کشمش اکنون فقط ریال دریافت می‌کنیم، بیان کرد: با این شرایط متأسفانه موضوع بازگرداندن ارز به سیستم بانکی از سوی صادرکننده را مطرح کرده‌اند که ما نمی‌توانیم و این امر باعث دلسردی صادرکنندگان از صادرات شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به عدم توانایی بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی در نظر داریم صادرات کشمش را قطع کنیم، ادامه داد: چراکه به دلیل این عدم توانایی جرائمی بر گردن صادرکنندگان می‌گذارند که در آینده توان پرداخت آن را هم نداریم و این موضوع یکی از مشکلات صادرات کشمش است.

مدیرعامل شرکت خشکبار طلایی 555 ملایر خاطرنشان کرد: معاف کردن محصولات کشاورزی از برگشت ارز حاصل از صادرات، بزرگ‌ترین حمایت از صادرکنندگان در این حوزه است و در صورت رفع این مشکل، صادرکنندگان، خود قادر به رفع سایر مشکلات هستند.

حاتمی با تأکید بر اینکه بسیار پیگیر معاف کردن محصولات کشاورزی از برگشت ارز حاصل از صادرات بوده‌ایم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است، یادآور شد: استاندار و نمایندگان مردم در مجلس به‌ویژه نماینده مردم ملایر در مجلس می‌توانند برای رفع این مشکل ورود کنند.

وی با بیان اینکه از سال 81 تا به امروز صادرکننده نمونه استان هستم، اظهار کرد: در سال 86 نیز عنوان صادرکننده نمونه کشور را کسب کردم.

این صادرکننده کشمش گفت: اکنون 150 نفر ایجاد اشتغال داریم و در صورت عدم فعالیت این تعداد نیرو بیکار خواهند شد؛ در صورت رفع مشکلات تصمیم بر توسعه فعالیت داریم.

حاتمی با اشاره به توسعه فعالیت در بحث ایجاد کارخانه کاغذسازی بیان کرد: شرکت خشکبار طلایی اکنون در نظر دارد با این اقدام توسعه‌ای در بحث کاغذسازی ورود کند.

وی با بیان اینکه بسته‌بندی محصول به‌منظور صادرات نیز توسط شرکت انجام می‌شود، افزود: با ایجاد کارخانه کاغذسازی، تمام اقدامات در این حوزه را شرکت انجام می‌دهد.

بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان کشمش بازگرداندن ارز صادراتی به سیستم بانکی بوده و فعالان در این عرصه رفع این مشکل را موجب رفع مشکلات دیگر در این حوزه می‌دانند که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی وعده پیگیری این موضوع از طریق اتاق بازرگانی و کمک برای رفع آن را عنوان کرده است.

امسال صادرات کشمش 40 درصد افت داشته است که این امر از دیدگاه صادرکننده فعال، کم بودن محصول و موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات بوده است اما بیگی‌نژاد عنوان داشته کشورهای اروپایی استانداردهایی برای خرید کشمش تعیین کرده‌اند که در صورت رعایت این استانداردها و رفع مشکل بازگرداندن ارز شاهد افزایش صادرات در این بخش خواهیم بود.

این نکته باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که معاف کردن محصولات کشاورزی از برگشت ارز حاصل از صادرات، بزرگ‌ترین حمایت از صادرکنندگان در این حوزه است و استاندار و نمایندگان استان به‌ویژه شهرستان ملایر در مجلس به‌منظور رفع این مشکل باید ورود کرده و اقدامات لازم را داشته باشند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/49160