کد خبر : 48813
تاریخ : 1400/9/3
گروه خبری : جامعه

آیا با روحیه بسیجی می‌توان پست گرفت؟

 محمدجواد زارعی

اما اشکال مهم و اساسی این است که روحیه بسیجی خود عاملی است که باعث می‌شود صاحب آن نتواند به پست‌های مدیریتی دست یابد. روحیه بسیجی یعنی ایثار و ازخودگذشتگی، یعنی ترجیح منافع دیگران بر خود؛ منافع جامعه را بر منافع خود مقدم بداری. یعنی اگر کسی را از خود با صلاحیت بالاتر دانستی، آن مسئولیت را نپذیری و فرد اصلح را بر خود مقدم بداری. روحیه بسیجی یعنی چاپلوسی و مجیزگویی در مرامش نیست و برای گرفتن پست و مقام، مقامات بالاتر را تمجید نمی‌کند.

گرچه هر مقدار بیشتر توضیح داده شود، از مفهوم واقعی روحیه بسیجی دور می‌شویم؛ اما کافی است چند کتاب از خاطرات و روحیات بسیجیان واقعی و فرماندهان زمان جنگ مرور شود تا مفهوم واقعی روحیه بسیجی درک شود.

حاکمیت روحیه بسیجی یعنی پاک‌دستی، تقوی و ورع، کار جهادی و پیوسته، تلاش وافر در جهت رسیدن به اهداف و اطاعت محض از اولی‌الامر.

پس به اعتقاد نگارنده یک مدیر با روحیه بسیجی با وجود آمادگی برای پذیرش مسئولیت و اشتیاق برای خدمت به جامعه اسلامی، اما هرگز نمی‌تواند مانند شیفتگان قدرت خودنمایی کند تا بر کرسی قدرت تکیه زند.

راه چاره این است که دولت اسلامی با نصب‌العین قرار دادن این راهبرد که رئیس‌جمهور در بیان خود اذعان کرده به دنبال مدیران با روحیه بسیجی باشید و به آن‌ها فرصت و میدان دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود، عمل کند؛ یقیناً صدها مدیر با روحیه بسیجی به‌خاطر تحولات این چندساله اخیر منزوی شده و در گوشه‌هایی از جامعه فعالیت‌های فردی خود را انجام می‌دهند و این رسالت مدیریت منابع انسانی دولت است که ارزیابی دقیقی از نیروها داشته باشد و با کمترین خطرپذیری نبض کارها را به خادمان واقعی جامعه یعنی همان کسانی که تعهد را در حد اعلا دارند، واگذار کند.

تمسک به قوانین ساری و جاری که متأسفانه در گزینش‌ها حداقل‌ها را می‌بیند، منجر به همین ضربه‌هایی شده که رئیس‌جمهور به آن اذعان کرده؛ پس تا دیر نشده و آغاز کار دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی است، باید برای تحقق این چشم‌انداز روشن چاره اندیشی کرد و راهکار عملیاتی به‌کار گرفت.

البته نگاه آسیب‌شناسانه به این رویکرد، ریاکاری برخی افراد جویای قدرت است که یقیناً با ظاهرسازی و فریب، قصد دستیابی به قدرت دارند که در این زمینه هوشیاری دست‌اندرکاران گزینش مدیران مربوطه را می‌طلبد. چراکه صرفاً ظاهرسازی و دم زدن از روحیه بسیجی و سوار شدن بر موج جوان‌گرایی نباید بار دیگر جبهه انقلاب را دچار خسارت کند و زمینه حضور این جماعت فرصت‌طلب را در دولت انقلابی فراهم آورد.

چشم امید مردم به این دولت امتیاز بزرگی است که خداوند به کشورمان عطا کرده و یقیناً حضور مدیران نالایق و ناتوان این فرصت را تبدیل به تهدید و ضعف می‌کند و خسارت جبران‌ناپذیری بر اعتماد عمومی وارد خواهد کرد.

روحیه بسیجی یک واقعیت است که در فکر، نیت و عمل افراد تجلی پیدا می‌کند و از سابقه عمکرد آنان قابل ارزیابی است و تکیه صرف بر ادعا، خسارت‌بار خواهد بود.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/48813