کد خبر : 48669
تاریخ : 1400/8/30
گروه خبری : ورزشی

میخ ناکارآمدی مدیران قبل بر تن پروژه‌های ورزشی همدان

82 پروژه ورزشی چشم‌انتظار اعتبار

قصه تکراری و ناتمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام گریبان‌گیر پروژه‌های شهری تا ورزشی است که طی سال‌های اخیر نیز با دلایلی همچون نوسان قیمت ارز، تحریم‌ها، گرانی مصالح و... به تعداد آن‌ها در شهرها و استان‌های مختلف افزوده شده است و استان همدان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و طی چندین خبر به این موضوع پرداخته‌ایم.

اما در حوزه ورزشی نیز در استان همدان طی سال‌های گذشته و در مدیریت‌های مختلف پروژه‌های بسیاری کلنگ‌زنی شد که بخش قابل توجه آن با وجود گذشت بیش از یک دهه از آغاز اجرای آن هنوز به اتمام و نرسیده و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

چندی پیش مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه متأسفانه بعضی از پروژه‌های ورزشی استان 10 تا 15 سال خاک خورده‌اند، از وجود 75 پروژه ورزشی نیمه‌تمام سخن گفته بود که 45 پروژه استانی و 32 پروژه ملی هستند، این نکته را نیز یادآور شده بود که برای پروژه‌های ورزشی استان 105 میلیارد تومان بودجه متوازن اخذ و تا به امروز 82 میلیارد تومان عمرانی هزینه شده است.

حمید سیفی این نکته را نیز متذکر شد که برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی استان همدان 400 میلیارد تومان بودجه نیاز است. ما نیز برآن شدیم به‌منظور اطلاع دقیق از این موضوع با معاون فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان گفت‌و‌گو کنیم.

حمید رنجبردار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سپهرغرب با اشاره به 72 پروژه نیمه‌تمام ورزشی در استان همدان، اظهار کرد: امسال با رایزنی‌های انجام گرفته و اعتبار واگذار شده از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در هر شهرستان اعتبار قابل توجهی به امر ورزش تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه 10 پروژه دیگر نیز طی سال جاری به 72 پروژه نیمه‌تمام استان اضافه شده است، گفت: اکنون این تعداد به 82 مورد رسیده است.

معاون فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بیان کرد: تاکنون 120 میلیارد تومان اعتبار مصوب از منابع مالی مختلف ملی و استانی داشته‌ایم و همین رقم را نیز نمایندگان مجلس در اختیار امر ورزش استان قرار دادند؛ درصدهای تخصیص متفاوت بوده اما در مجموع به 30 درصد تخصیص از 120 میلیارد تومان اعتبار مصوب می‌رسد.

رنجبردار با اشاره به اینکه در حال حاضر اعتبارات کمتر به صورت نقدی تخصیص می‌یابد افزود: برای تأمین اعتبار پروژه‌ها، اسناد خزانه سه‌ساله به اکثر دستگاه‌ها ابلاغ و هرسال 15 درصد آن برای سود در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع 45 درصد به سود سالیانه و 15 درصد نیز برای کسورات پیمانکار از اعتبارات تخصیصی در بخش اسناد خزانه در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: عملاً 60 درصد اعتبار به این شکل سوخت شده و 40 درصد آن در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد که برای فروش این اسناد در بورس نیز سالانه هشت تا 10 درصد ضرر نیز متحمل می‌شوند.

معاون فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان ادامه داد: موارد عنوان‌شده روند انجام کار را مشکل کرده و ارقام اجرای پروژه‌ها را بالا برده است؛ به دلایل مذکور روند اجرای پروژه‌ها طولانی‌تر شده و هرچه این روند طولانی‌تر شود قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

رنجبردار با اشاره به پروژه‌های عمرانی شاخص بسیاری در استان همدان خاطرنشان کرد: علاوه بر پروژه‌های حوزه بانوان، مجموعه‌هایی همچون، سالن‌های ورزشی توپی و زمین چمن‌های مصنوعی از سال‌های گذشته تعریف و در عین حال سالن و استخر این مجموعه‌ها در ملایر و همدان افتتاح شده است.

وی به یک پروژه بین‌المللی در استان اشاره کرد و افزود: این پروژه در مرحله اسکلت‌بندی بوده و امسال توسط یکی از نمایندگان مجلس 20 میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است؛ رقم تخصیص‌یافته قابل توجه برای این پروژه سنگین است.

معاون فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان اظهار کرد: سه سالن تخصصی نیز پس از 14 سال با به‌روزرسانی موارد فنی و آیین‌نامه‌ها حدود 50 - 60 درصد فونداسیون و سازه طبقه اول اجرا شده است؛ پیمانکار در حال فعالیت بوده و اعتبار خوبی نیز امسال برای آن در نظر گرفته شده است اما کافی نیست.

رنجبردار به پروژه دهکده المپیک اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال‌ها پیش آغاز شده که شامل سالن دو و میدانی، دوچرخه‌سواری، استخرهای تخصصی، سالن‌های توپی و... بوده و با توجه به شرایط فعلی اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده و از طریق نمایندگان و وزارت پیگیر تخصیص اعتبار خاص در این خصوص هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در اکثر شهرستان‌ها به فراخور نیاز و جمعیت، سالن‌های ورزشی ایجاد شده و یا در دست ایجاد است، بیان کرد: قرار بر اجرای 100 زمین چمن مصنوعی در سطح استان بود که تاکنون بیش از 20 مورد اجرا و هشت مورد افتتاح شده و برای اجرا و افتتاح سایر موارد نیز پیگیر هستیم.

معاون فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان افزود: ابتدایی‌ترین اقدام به‌منظور ایجاد اماکن ورزشی در شهرستان‌ها زمین چمن مصنوعی است که حدود یک میلیارد تومان هزینه لازم دارد.

رنجبردار با اشاره به اجرای پروژه استخر طالقانی در نهاوند با کمک وزارت نفت، تصریح کرد: فاز نخست استادیوم پنج هزار نفری ملایر افتتاح شده و فاز دوم نیز در دست اجراست.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت 13 ماه از ورود مدیرکل ورزش و جوانان در این جایگاه حدود 13 پروژه شامل سالن، زمین ورزشی و... به جامعه ورزش استان تحویل داده شده است، گفت: اعتبار مصوب 120 میلیارد تومانی سال جاری کفاف اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره استان را نخواهد داد چراکه این اعتبار به‌طور کامل اختصاص داده نمی‌شود و حدود 18 میلیارد تومان بدهی از گذشته داریم.

معاون فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان خاطرنشان کرد: هر مدیریتی با مدیریت‌های قبلی و شرایط کشور نیز متفاوت است، اکنون تمام تلاش ما این است تا این مجموعه از رکود خارج شود، هرچند شرایط کنونی برای همه دستگاه‌ها سخت است.

رنجبردار با بیان اینکه از دستگاه‌هایی هستیم که پروژه‌های اجرایی آن نسبت به سایر دستگاه‌ها بسیار خرد و زیاد است، یادآور شد: ارتباط با قشر جوان، رسالت پاسخگویی به همه افراد و ارتباط مستقیم با سلامت جامعه از ویژگی‌های این اداره کل است.

وی با اشاره به تعدادی از پروژه‌های معطل‌مانده از قبل تعریف شده، اظهار کرد: پروژه‌‌ای از سال 1384 هنوز به بهره‌برداری نرسیده و یک پروژه ملی نیز بعد از 23 سال سرانجام سال گذشته افتتاح شد.

معاون فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان گفت: تلاش می‌کنیم برای تمام پروژه‌های نیمه‌تمام اعتبار جذب کرده و آن‌ها را به اتمام برسانیم؛ یکسری ظرفیت‌های قانونی و تهاتر نیز داریم که سعی بر بهره‌گیری از این فرصت‌ها داریم البته ظرفیت‌ها محدود است.

رنجبردار با تأکید بر اینکه امسال اعتبارات در اختیار نمایندگان، جانی دوباره به پروژه‌ها دمید، بیان کرد: شهرستانی که اعتبار ناچیزی هرساله به آن اختصاص می‌یافت امسال به‌واسطه اعتبار در اختیار نماینده اعتبار قابل توجهی تزریق شده است.

وی با بیان اینکه امسال 400 میلیارد تومان به غیر از 120 میلیارد اعتبار مصوب برای اتمام پروژه‌ها نیاز است، افزود: در صورت تخصیص 100 درصدی اعتبار 120 میلیاردی به‌صورت نقدی بسیاری از پروژه‌ها در استان تحویل داده خواهد شد؛ البته تخصیص 50 درصد این میزان اعتبار نیز می‌تواند برای اتمام حدود 30 پروژه مؤثر باشد.

اتمام پروژه‌های چند ساله نیمه‌تمام ورزشی در برخی نقاط استان همدان از دهکده المپیک تا سالن‌های ورزشی به آرزویی دیرینه برای جامعه ورزشی و مردم همدان تبدیل شده است و استفاده نکردن از ظرفیت مدیران توانمند در این حوزه چکشی بر میخ کج شده ورزش استان بود تا ادامه روند اشتباه در این حوزه ورزش و ورزشکاران، استان را از بهره‌مندی محیط‌ها و اماکن ورزشی استاندارد و مطلوب محروم کند؛ اما طی 13 ماه گذشته با پیگیری‌های مدیرکل جدید در این جایگاه و برگزاری جلسات متعدد به‌منظور بررسی و شناسایی مشکلات در حوزه‌های مختلف ورزشی امید می‌رود با پیگیری جذب و تأمین اعتبار شاهد اتمام بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها در استان باشیم.

از پروژه‌های با عمر 10 و گاهی 20 ساله که بگذریم در برخی شهرستان‌ها تکمیل و اتمام پروژه‌هایی همچون سالن ورزشی و زمین چمن ضرورت دارد که با پیش‌بینی اعتبار از سوی نمایندگان به برخی شهرستان‌ها امثال این پروژه‌های نیمه‌تمام هرچه سریع‌تر تکمیل و به بهره‌برداری برسد؛ تحقق این امر عزم جدی مدیریت ورزش استان و پیگیری‌های مستمر را طلب می‌کند.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/48669