کد خبر : 46371
تاریخ : 1400/7/4
گروه خبری : استان‌ها

تئاتر خیابانی مریوان پس از وقفه 2ساله مجدداً برگزار می‌شود

روز گذشته در نشست با اعضای دبیرخانه تئاتر بین‌المللی خیابانی مریوان، تئاتر خیابانی مریوان را نماد بارز غنی بودن فرهنگ و هنر کردستان دانست و اظهار داشت: تئاتر خیابانی مریوان امروزه به‌عنوان یک برند جهانی در سطح کشور و جهان نقش‌آفرینی کرده و از این راه می‌توان پیام‌های مثبتی از فرهنگ و هنر، مردمان نجیب و شریف کردستان فرهنگی را به بهترین شکل ممکن به دنیا مخابره کرد.

وی بر برگزاری این جشنواره پس از وقفه‌ای دو ساله به دلیل بیماری کرونا تاکید کرد و افزود: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در حالی برگزار می‌شود که دو سال است این رویداد هنری ارزشمند به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نماینده مردم شهرستان مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که با فروکش کردن بیماری کرونا در مریوان این اتفاق فرهنگی در دهه سوم مهرماه سال جاری برگزار شود.

وی از برگزاری بخش بین‌الملل این جشنواره به صورت مجازی خبر داد و گفت: قرار است تمام بخش‌های جشنواره به غیر از بخش بین‌المللی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری برگزار شود.

قاسمی‌پور بیان کرد: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در سه نقطه شهری پارک ملت، پارک شانو، زریبار و یکی از روستاهای منطقه در نظر گرفته شده که جزئیات آن متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.

بیشتر بخوانیدخالیگران: تئاتر و نمایش بستر مناسبی برای انس گرفتن جامعه با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است

  نخستین جشنواره تئاتر مونولوگ‌ در استان گیلان برگزار می‌شود

تئاتر خیابانی مریوان در حالی قرار است پس از وقفه دوساله مجدداً مهرماه امسال در مریوان برگزار شود که «فریدون احمدی، الهه پورجمشید و سعید بادینی» از هنرمندان تئاتر خیابانی کشور اخیراً درباره نحوه برگزاری جشنواره پانزدهم تئاتر خیابانی مریوان در این شرایط شیوع کرونا این‌چنین اظهار نظر کردند:

  فریدون احمدی

تئاتر خیابانی مریوان یعنی قلب و روح روان تمام بچه‌های تئاتر خیابانی، یعنی ضربان اجرا یعنی ژوانگاه تئاتر خیابانی (معیاد گاه عاشقان تئاتر خیابانی) یعنی تماشاچی فهیم مریوان و.... به نظر من برگزاری آن بصورت مجازی اصلا جایز نیست و خطاست. البته سلامتی مردم مریوان و همه هنرمندان نیز مهم است. به نظر من می‌بایست از همین الان که یک ماه به برگزاری جشنواره زمان هست در فکر برنامه‌ریزی صحیح و دقیق با هماهنگی ستاد کرونا بود.

مریوان پتانسیل خوبی برای برگزاری جشنواره به‌صورت حضوری دارد. مثلا محل اجرای پارک ملت و پارک شانو واقعا می‌شود اجرای زنده داشته باشد و به راحتی هم فاصله اجتماعی رعایت شود، در مورد محل اسکان هنرمندان اگر به صورت متمرکز باشد، کنترل و نظارت بهتری از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود؛ در کل تئاتر خیابانی نیاز به نفس کشیدن دارد نفس‌های تئاتر خیابانی به شماره افتاد است نیاز دارد که پرستاری به نام تئاتر خیابانی مریوان نفس‌های تئاتر خیابانی را دوباره تنظیم کند.

  الهه پورجمشید

ماهیت تئاتر آن هم تئاتر خیابانی به حضورش در مکانی عمومی و داشتن مخاطبان عمومی است، و رسالتش ارتباط، آموزش، سرگرمی، نشاط، فرهنگ‌سازی و بیان حرفی از دل خود مردم است.

اگر قصد فقط اجرا، مسابقه، رقابت، داوری و چند جایزه و خداحافظ تا سال بعد باشد، همان بهتر که نباشد؛ در این دوره وحشتناک از تاریخ که ضربات شلاقش بر پیکر خانواده کوچک تئاتر، سهمگین‌تر از هر قشر دیگری بود و هست، بهتر است که بودجه جشنواره صرف معیشت این هنرمندان مظلوم شود. قشری که همچنان نفس نفس زنان مشعل خانه خود را با هزار زحمت روشن نگه داشته‌اند؛ لذا به نظر حقیر، بهتر است به جای برگزاری جشنواره به صورت مجازی و محروم کردن میهمان و میزبان عاشق این هنر، فکری اساسی جهت هر چه سریع‌تر برگزار شدن حضوری این جشنواره تأثیرگذار و اصیل در امنیت جانی و سلامت کامل در مریوان صورت گیرد تا بتوانیم در سال جاری شاهد پویایی و ثمره دادن مجدد این درخت ریشه‌دار باشیم.

  سعید بادینی

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری کشور به حساب می‌آید که در طول سال یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان تئاتر خیابانی حضور در این جشنواره است. درست است که جامعه امروز ما درگیر بیماری بی‌رحمی شده که مدام در حال به روز شدن و جهش کردن است، اما از طرفی بیکاری هنرمندان و فلج شدن تئاتر ایران شاید خطرناک‌تر از کرونا باشد.

بنده حقیر سه ماه پیش یک نمایش را برای مریوان شروع کردم اما یک هفته بعد جهش دلتای کورونا وارد استان‌مان شد و دو ماه همه جا تعطیل شد و نتوانستم برسم که از این بابت خیلی ناراحتم، اما برگزاری جشنواره به صورت حضوری قطعا حال من و هنرمندان تئاتر خیابانی رو خوب می‌کند چرا که می‌شود مثل جشنواره مقاومت و فجر که حضوری برگزار شد این جشنواره هم حضوری برگزار شود، با این تفاوت که امسال قطعا 80درصد هنرمندان عزیز از طرق مختلف واکسینه شدند.

به نظر بنده یکی از ارکان اصلی زنده نگه داشتن تئاتر، برگزاری جشنواره مریوان و رابطه بسیار قوی با مردم در طول سال هست. تئاتر خیابانی به صورت مجازی معنایی ندارد و حضور هنرمندان در بین مردم هست که رسالت آنها را تمام می‌کند، امیدوارم که امسال هم جشنواره‌ای پر از انرژی خوب و با کیفیت را با حضور مردم خونگرم و مهربان مریوان شاهد باشیم.

  لینک
https://www.sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/46371