شناسه خبر:47390
1400/8/3 09:22:03
نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در استان مرکزی:

طرح احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل روی میز مجلس

سپهرغرب، گروه خبر: نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی از طرح برنامه‌های کمیسیون قضائی مجلس در حمایت از تولید خبر داد و گفت: در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی طرحی در دست بررسی است تا بتوان زمینه احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل را فراهم کرد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی صبح روز شنبه در جریان بازدید از شرکت صنعتی ساوه از اجرای طرح احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل خبر داد و اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح از دستگاه‌های قضائی در همه استان‌های کشور خواسته شده که از پلمب واحدهای تولیدی ورشکسته و از مصادره دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خطوط تولید خودداری کنند.

وی افزود: هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص باید با پیگیری ادارات کل صمت و با نظر مقام عالی قضائی و سیاسی هر استانی صورت گیرد و اقدام خارج از چارچوب نباید انجام شود.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این انتظار از نظام قضائی کشور می‌رود که اجازه ندهد به محض تشکیل یک پرونده با موضوع ورشکستگی واحدهای تولیدی، بلافاصله توسط شعب دادگاه اقدام به پلمب کارخانه و مصادره کردن ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید صورت بگیرد و به‌عنوان مثال نباید یک کارخانه با ارزش ریالی یک‌هزار میلیارد بابت 10 میلیارد بدهی پلمب و مصادره شود.

نوروزی با بیان اینکه دستگاه‌های قضائی مکلف خواهند شد تا در یک فرآیندی که برای آن طراحی شده است با نظر استاندار، رئیس‌ کل دادگستری استان و مدیرکل صمت تصمیم‌گیری لازم را در این خصوص انجام دهند، گفت: نباید واحدهای تولیدی و صنعتی صرفاً با نظر دادگاه تعطیل شوند؛ چراکه تعطیلی بی‌مورد و بدون کارشناسی منجر به بیکاری نیرو‌های کار شده و تبعات اقتصادی و اجتماعی برجای خواهد گذاشت.

وی تقویت مراکز تولیدی و صنعتی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس برشمرد و عنوان کرد: اجرای این طرح که در قالب تشکیل کمیته‌هایی به ریاست بنده دنبال می‌شود، با سرعت پیگیری خواهد شد تا پس از طرح در کمیسیون قضائی در صحن علنی مجلس به تصویب برسد که صرفاً با نظر یک قاضی یا یک شعبه دادگاه، درخصوص متوقف شدن فعالیت واحدهای تولیدی ورشکسته تصمیم‌گیری نشود.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت قاطع قوه قضائیه از بحث تولید و اشتغال، اظهار کرد: یکی از رویکردهای کمیسیون قضائی مجلس در سایه حمایت قوه قضائیه، حمایت از کسب‌وکارها و رونق تولید با احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌راکد است و با توجه به اینکه کمیسیون قضائی مجلس بدنه دستگاه قضائی برای حمایت از تولید به‌شمار می‌رود، نتیجه آن حمایت قضائی از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل خواهد بود.

نوروزی در پاسخ به سؤالی درخصوص موضوع انتقال پایتخت تجاری از تهران نیز گفت: موقعیت ژئوپلیتیکی این منطقه به‌لحاظ قرار گرفتن در مرکز کشور و شاهراه مواصلاتی ایران (اتوبان‌های تهران به ساوه، تهران به قم) و نیز مجاورت با فرودگاه بین‌المللی حضرت امام (ره) و همچنین خط ریلی کشور، شرایط مناسبی را برای تبدیل شدن این منطقه به پایتخت تجاری به‌وجود آورده است.

نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس با اشاره به اینکه در اجرای این طرح می‌توان وزارتخانه‌های حوزه کار و اقتصادی کشور نظیر صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی را به این منطقه منتقل کرد، افزود: با اجرای این طرح پایتخت تجاری ایران در این منطقه شکل خواهد گرفت و به‌عنوان یک منطقه ژئواستاتیکی می‌تواند به یک الگو برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سراسر کشور تبدیل شود و با ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، درمانی، دانش‌بنیان، ورزشی، فرهنگی و بازرگانی، می‌توان از آن به‌عنوان یک نماد مستقل در ایران یاد کرد.

شناسه خبر 47390