شناسه خبر:46507
1400/7/8 09:36:19

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی ‌مهوش: طبق بررسی‌های انجام شده در عدم تعیین تکلیف نرخ نان و افزایش هزینه تولید چند برابری و نیز بی‌کیفیت بودن آرد طی سال‌های اخیر با تدبیر مدیران مسئول در این بخش نان هزار و 836 واحد نانوایی در همدان به معنایی واقعی آجر شده است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : نان غذای اصلی مردم و درعین‌حال، کالای بدون جانشینی که هرچه درآمد خانوارهای ایرانی بیشتر شود مصرف آن کم و هرچقدر درآمد خانوارهای ایرانی کاهش یابد مصرف آن بالا می‌رود. به عبارتی زندگی خانوارهای ضعیفی که درصد زیادی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند به «نان» وابسته است.

براین اساس بیشترین یارانه در کشور پس از سوخت به نان تعلق دارد اما به خاطر سیاست‌های غلط دولت اغلب مردم به طریقی از این نعمت ناراضی‌اند، دولت به دلیل پرداخت یارانه، مردم به دلیل کیفیت پایین نان و نانوایان به دلیل درآمد کم، نرخ‌گذاری نان تابع حساسیت‌های ویژه‌ای است.

جالب‌تر اینکه تا قبل از دولت «احمدی‌نژاد» تعداد نانوایی‌های کل کشور حدود 35 هزار واحد بود که با اجرای طرح ساماندهی و ایجاد مجتمع‌های نان قرار بود تعداد آن‌ها مجدداً «کاهش» یابد اما با روی کار آمدن دولت نهم و ارائه افزایش آمار اشتغال، در حال حاضر تعداد آن‌ها با حدود سه برابر افزایش به 90 هزار واحد رسیده و در استان همدان یک‌هزار و 836 واحد نانوایی وجود دارد.

بر اساس مصوبه سال 1385 شورای اقتصاد قرار بود نرخ نان در ابتدای هرسال متناسب با «تورم» اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعیین شود اما این در حالی است که با در نظر گرفتن مورد اخیر، طی 12 سال گذشته فقط سه بار قیمت نان افزایش یافته و همین امر عرصه را بر نانوایان تنگ کرده است.

در همدان نیز سال‌ها است که از آخرین قیمت‌گذاری نان می‌گذرد، از طرفی به گفته اغلب نانوایان طی یک سال اخیر کیفیت آرد اختصاص‌یافته به نانوایی‌ها نیز مناسب نیست به‌طوری‌که صدای شاطر‌ها از این مسئله درآمده است بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این ارتباط با محمود رجبی؛ نایب رئیس اتحادیه نانوایان فامنین و نیز آقای شایگان یکی از نانوایان مطرح اسدآباد گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نایب رئیس اتحادیه نانوایان فامنین با بیان اینکه بیش از 30 است در این شغل فعالیت دارد گفت: متأسفانه طی پنج سال گذشته شاهد افزایش در نرخ نان نبوده‌ایم این در حالی است که قیمت خمیرمایه، نمک، بیمه، دستمزد کارگر، اجاره مغازه، هزینه‌های آب، برق، گاز و غیره که در تولید و عرضه نان نقش مستقیم دارند هرساله چندین برابر افزایش داشته‌اند اما قیمت نان به دلیل نامشخص افزایش نداشته است که این امر نانوایان استان همدان را به ورشکستی نزدیک‌تر می‌کند.

محمود رجبی با تأکید براینکه کارگران نانوایی روزانه 300 هزار تومان دستمزد طلب می‌کنند ابراز کرد: تداوم وضعیت کنونی و عدم همخوانی نرخ نان و هزینه‌ها سبب تعطیلی بسیاری از نانوایی‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نبود سیستم اعلام نرخ به‌صورت کشوری و سراسری ازجمله اصلی‌ترین مشکلات در عرضه قیمت نان است اذعان کرد: این مهم به استانداری‌ها تنفیذ شده و تأسف‌بارتر اینکه هنوز از سوی این دستگاه دولتی نرخ و یا افزایش نرخی اعلام نشده است.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان فامنین با تأکید براینکه متأسفانه در خصوص کیفیت آرد نیز باید بگویم آرد تولید داخل از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و همین امر هم دشواری‌هایی برای نانوایان و هم برای مردم در پی داشته است اظهار کرد: در حال حاضر آنچه به عنوان آرد در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد غیر قابل پخت است.

رجبی با تأکید براینکه باید آرد داخلی را با آرد وارداتی در راستای بهبود کیفیت، مخلوط و سپس در اختیار نانوایی‌ها گذاشت ابراز کرد: از طرفی کارخانه‌های آرد در همدان بازار سیاهی درست کرده و از طریق آن سود هنگفتی می‌برند به‌طوری‌که از طریق به کار گرفتن دلالان، آرد را از نانوایی‌ها به قیمت نازل خریده و با عوض کردن تاریخ روی گونی‌ها آرد خریداری شده را بار دیگر به نانوایی‌ها فروخته و درعین‌حال آرد جدید و خوب را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

وی با تأکید براینکه فعالیت من در عرصه پخت نان به‌صورت مجتمعی است ابراز کرد: در حال حاضر تعداد نیروی فعال در این مجتمع سه نفر است که در حال پخت نان بربری هستند.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان فامنین با تأکید براینکه در این مجتمع، شیرمال (فتیر)، نان محلی، لواش، بربری و نان جو پخت می‌کنیم، اذعان کرد: در واقع در فضای 120 متری نانوایی امکان پخت پنج نوع نان را فراهم کرده‌ام.

رجبی با بیان اینکه بنده به‌شخصه اگر منبع درآمد دیگری نداشتم از سال‌ها پیش شغل نانوایی را رها می‌کردم اظهار کرد: در حال حاضر دخل‌وخرج نانوایی باهم همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه به همراه اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه‌های شهرستانی بارها پیگیر مشکلات شده‌ایم و حتی ملاقاتی دراین‌ارتباط با نماینده ولی فقیه در استان و نیز رئیس سازمان صنعت و معدن داشتیم اما جواب قانع‌کننده تاکنون دریافت نکرده‌ایم تشریح کرد: این در حالی است که در جلسه‌ای که با آیت‌الله شعبانی داشتیم مدیرکل بازرسی استاندار قول مساعد داد که طی یک هفته آینده در آن مقطع زمانی نرخ جدید را اعلام کنند اما با گذشت بیش از دو ماه هنوز گویا یک هفته آن‌ها سپری نشده است.

وی با بیان اینکه علیرغم دشواری‌هایی که طی این سال‌ها متحمل شدیم صدایمان به جایی نمی‌رسد گفت: در حال حاضر در فامنین 76 واحد نانوایی فعال است که به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم برای هزار و 100 نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

نانوای اسدآبادی نیز در ادامه با تأکید بر پایین بودن نرخ نان گفت: این امر باعث شده که اغلب افراد ماهر در این شغل از همدان مهاجرت کرده و در شهرهایی که نرخ بالاتری دارند مشغول به کار می‌شوند.

شایگان با اشاره به اینکه بنده مجتمع پخت نان دارم که در آن سه تنور دایر است گفت: امکان پخت سنگک، بربری و تافتون را در این مجتمع فراهم کردم اما بنا به میزان نیاز، سهمیه دریافت نمی‌کنم به‌طوری‌که در حال حاضر پخت نان تافتون را متوقف کردم.

وی با اشاره به توزیع نادرست سهمیه آرد در شهرستان اسدآباد گفت: در حال حاضر سهم مجتمع نانوایی من با سه تنور از یک نانوایی یک تنوره در داخل کوچه کمتر است.

این نانوای اسدآبادی با تأکید براینکه دو سال است به‌دنبال افزایش سهمیه مجتمع هستم اظهار کرد: تأسف‌بارتر اینکه برخی از نانوایی‌ها به دلیل ارتباط سببی و نسبی با مدیران شهرستان از سهمیه بالاتری برخوردار بوده و حتی این سهمیه بیشتر را در بازار آزاد می‌فروشند.

شایگان با بیان اینکه در حال حاضر سهم هر تنور من در مجتمع سه لنگه آرد است ابراز کرد: تأسف‌بارتر اینکه مجتمع نانوایی من در کنار مسکن مهر قرار گرفته و در کنار این مجموعه چیزی حدود 500 خانوار ساکن هستند اما به دلیل عدم کفاف و درعین‌حال عدم توانایی خرید آرد به‌صورت آزاد روزانه ساعات اندکی مشغول به کار هستیم این در حالی است که میزان نیاز مردم با توجه به موقعیت نانوایی بیش از این‌ها است.

وی با تأکید براینکه حتی سهمیه مورد نیاز برای پخت مورد نیاز مسکن مهر نیز به ما داده نمی‌شود ابراز کرد: بازهم تأکید می‌کنم سهمیه آرد نانوایی اسدآباد بسیار اندک است به‌طوری‌که به هر نانوایی 6 کیسه آرد تحویل داده می‌شود.

این نانوا با تأکید براینکه متأسفانه 6 کیسه آرد تنها جواب‌گوی 600 قرص نان (سنگک) است ابراز کرد: این سهمیه با هیچ منطقی سازگار و حتی پاسخگویی نیاز یک واحد نانوایی در کوچه بن‌بست با تعداد اندکی مشتری نیز نیست.

شایگان با اشاره به کیفیت نازل آرد که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد گفت: متأسفانه با توجه به قیمت پایین نان و درعین‌حال توزیع نادرست آرد همان‌طور که عنوان شد بخش نان تافتون مجتمع غیر فعال شده و بر اساس آن چهار نفر نیروی کار تعدیل شده‌اند و در حال حاضر تنها 6 نفر آن‌هم ساعات اندکی در این مجتمع مشغول به کار هستند.

وی با تأکید براینکه کیفیت آرد سنگک همدان بسیار پایین است تشریح کرد: کیفیت آرد به گونه‌ای است که هر شاطری از پس کار برنمی‌آید.

نانوای اسدآبادی با تأکید براینکه کیفیت بد آرد ازآنجا نشأت می‌گیرد که تا دو سال گذشته امکان تهیه آرد از کارخانه‌های دیگر شهرها که از کیفیت بالاتری برخوردار بودند برای نانوایان همدانی مقدور بود اما طی این مدت اداره کل غله این مهم را ممنوع کرده و سایت‌ها بسته شده گفت: براین اساس است که برای تأمین آرد مجبوریم از آرد بی‌کیفیت همدان استفاده کنیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گویا در همدان خلأ مدیریتی به حدی است که این اسطوره‌های تقوا حتی امکان تعیین تکلیف نرخ نان و بهبود کیفیت این کالای استراتژیک و حتی توزیع عادلانه سهمیه آرد به‌عنوان یک وظیفه ذاتی را نیز ندارد و خود این عزیزان (مدیر ارشد استانی و نیز رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت) با همتی مضاعف طی پنج سال گذشته درصدد آمدند تا نان یک‌هزار و 836 نانوا را آجر کرده و حتی آن‌ها را نیز به مهاجرت وادار کنند پس باید به این مدیران مدبر دست‌مریزاد گفت که حتی امکان فراهم کردن فعالیت و زندگی نخبگان در استان را ندارند بلکه شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کردند که نانوایان نیز از استان فرار کنند.

شناسه خبر 46507